onsdag 17 augusti 2011

Four Lions


Kan man verkligen skämta om allt? Jag tror faktiskt det. Men jag menar även att det finns tillfällen där vissa ämnen inte bör skämtas om. Så hur ska man se på Four lions (2010) som är en brittisk komedi om islamistisk terrorism? Får man skämta om sånt? Om man inte får göra det 2011, när får man i såna fall göra det?

Jag blir så trött på den här ”debatten”. Och att jag ens medverkar genom att beröra frågeställningen. För jag menar att man får skämta om mycket och islamistisk terror är inget undantag. Den stora frågan är om filmen är rolig eller ej?

Till en början får jag känslan av att ämnet i sig trots allt inverkar menligt på berättandet. Alltså, det är så busigt och farligt att skämta om misslyckade självmordsbombare att det automatiskt ska bli roligt bara för att det är så känsligt (vilket det inte blir). Eller så är det bara i mitt huvud? Hur som helst är det inte så himla kul. Jag gillar inte komedier och höll på att stänga av pga. att det var så banalt, hur sprängstoffigt det än må vara. Men! Filmen tar sig. Visst är den i många avseenden billig men samtidigt bjuds även på riktigt vass och på riktigt angelägen satir!

:-I

Inga kommentarer: