onsdag 11 maj 2011

Scener ur ett äktenskap


Teaterversionen av Scener ur ett äktenskap har nypremiär i dagarna och jag och frugan har bokat biljett till Dramaten. Stora scenen. Jag är inte mycket av en teatermänniska så det är premiär för mig. Som introduktion till pjäsen beslutade vi oss för att se om originalet, den fantastiska tv-versionen från 1973. Sex avsnitt, totalt fyra timmar. Om jag förstått saken rätt visades en förkortad variant på bio i USA året därpå?

Hur som helst. Scener ur ett äktenskap är fullständigt genial! Rollprestationerna och skärpan i dialogen är abosolut sylvassa! Sen blir det onekligen lite märkligt att titta på en sån serie tillsammans med sin livskamrat. Inget överdrivet dramatiskt men vissa saker kan man verkligen identifiera sig med. Vilket bara måste ses som ett kvalitetsbevis!

Den här DVD-utgåvan från 2003 är dock rätt sorglig. Att det är 4:3 och mono är inget konstigt. Men bilden är bland de mest gryniga jag sett. Hade det handlat om en vanlig film hade det inte varit ok men det fungerar nästan här då det ju är dialogen som står i centrum. Samtidigt blir man nyfiken på hur Sven Nykvists närbilder hade sett ut i bättre kvalitet? Criterion släppte en utgåva 2004 i USA som jag antar är vassare?

:-D

Inga kommentarer: