onsdag 20 april 2011

The Town - extended cut


Har hört att The Town (2010) ska påminna lite om Heat, vilken ju råkar vara den bästa kriminalfilm som gjorts. Och visst är det uppenbart att The Town inspirerats av eller rättare sagt snott grejer från Heat. Resten av detta stycke kommer att ägnas åt att räkna upp exempel så om man inte vill veta är det bara att hoppa till nästa stycke direkt. Exempel: Musiken inför rånsekvenser. Sättet snubbar kommer ur dörrar inför rån (svårt att förklara men har man sett båda hajar man.). Ett rån ballar ur pga. en hetsporre. Hockeymasker. Ledaren för ligan börjar dejta ovetande tjej. Tjej blir tagen av polisen och tvingas locka till sig sin kille som är på flykt men ger ifrån sig en kodad signal när de talar så att killen hajar. Visst är det ok att sno lite samt att inspireras men det här är nästan löjligt.

Nu är The Town inte en film av samma kaliber som Heat vilket iofs. är lite orättvist att konstatera då ju ingen film är det. Inledningsvis störde jag mig den osannolika kärlekshistorien. Den förblir osannolik men det stör inte så mycket när filmen rullar på. Och jag sitter där och smågillar vad jag ser. Det är kul med Boston! Och kameraåkningarna över stan bidrar med en skön känsla. Rånsekvenserna och eldstriderna är riktigt imponerande! Ben Afflek är väl ingen idol direkt men jag noterar återigen att Rebecca Hall är väldigt charmig.

Bildkvaliteten är riktigt vass som sig bör. Kommentarspåret hann jag dock inte med att lyssna på. Halvkollade på de korta dokumentärerna och kände mig måttligt road. Men filmen är faktiskt bra!

:-)

Inga kommentarer: