tisdag 15 februari 2011

The Pacific


Ända sen jag hörde talas om ”uppföljaren” till Band of brothers har jag suktat. Och nu har jag tagit mig igenom The Pacific (2010)! Till en början kände jag att jag inte riktigt kom in i serien. Det var väldigt snyggt och striderna var välgjorda men det var något som saknades. Man fastnade inte för karaktärerna så som man gjorde i Band of brothers. Ett faktum som både ändras samtidigt som det kvarstår serien igenom.

Runt det femte avsnittet började jag nämligen att sjunka djupare och djupare in i The Pacific och när det sista, tionde, avsnittet var över var jag väldigt imponerad! Andra halvan av serien är grymt intensiv och medryckande. Samtidigt kvarstod känslan av att man inte riktigt gillar karaktärerna, vilket faktiskt är väldigt bra! Folk som tvingas existera under så vidriga förhållanden tenderar inte att framstå som sympatiska. De smutsiga marinkårssoldaterna utgör en kontrast med de mer hjältemodiga och rättrådiga fallskärmsjägarna i Band of brothers. Och även om det är en förenkling utgör det en snygg illustration av de olika amerikanska erfarenheterna i Europa kontra Stilla havet. I sista avsnittet konstaterar en soldat som stridit i Europa att: ”Vi fick i alla fall två dagar i Paris. Vad fan fick ni, malaria och dysenteri?”

The Pacific är faktiskt häpnadsväckande grisig. Stridsscenerna tillhör de mest brutala och verklighetstrogna jag sett. Man utgår från Band of brothers och vrider upp nivån ytterligare ett steg. Där det i Band of brothers var kul att få följa ett förband från kompanibefälsnivå är det här intressant att få följa soldater i kulsprute- resp. granatkastarplutoner vilket inte tillhör vanligheterna, konstaterar jag lite nördigt.

Som sagt, The Pacific tog sig och jag är ruggigt imponerad. Både av den psykologiska skildringen och den fysiska skildringen av kriget. Och det skadar inte att bildkvaliteten överlag är helt sinnessjukt bra! Sylvass! Är redan sugen på att se om serien.

Extramaterialet består av några dokumentärer, dels om inspelningen, dels om de verkliga personer som porträtteras i serien. Den sistnämnda var väldigt intressant.

Det finns dock en negativ sak med den här utgåvan. En sak som till och med har fått medieuppmärksamhet på grund av dess monumentala uselhet: Textningen. Personen som textat kan nämligen ingenting om militära begrepp och det hela är fullständigt parodiskt. Det kanske inte är så lätt kanske någon invänder men det är inte mitt problem. Jag har betalat för filmerna och för textningen och då är det inte ok med upprepade grova fel. Punkt!

:-D

Inga kommentarer: