måndag 3 januari 2011

2010


Hmmm… dags att sammanfatta filmåret 2010. Och återigen, jag pratar inte de filmer som släpptes 2010 utan om mitt filmår 2010.

Har skrivit om 137 filmer under 2010 vilket är en nedgång mot 157 för 2009. Förklaringen vill jag hänföra till fotbolls-vm och diverse Mario-spel… För ett år sen förutspådde jag med övertygelse att 2010 skulle vara året då HD gick om DVD för mig. Och det fick jag rätt i även om skillnaden inte var så stor som jag hade trott. 67-62 Blu vs. DVD blev resultatet. Sen blev det även sju biobesök och en ynka film på tv.

Årets släpp är trippeln från 70-talet! Håller fortfarande på med Alien och har ännu inte sett Apocalypse NowThe Exorcist har jag dock avverkat. Det som gör mig extra nöjd är att det inte bara handlar om sjukt bra filmer utan även om sjukt bra utgåvor! (Enda smolket i bägaren är att The Exorcist och Apocalypse Now är amerikanska utgåvor som tack och lov råkade vara regionsfria.)

Lord of the Rings borde kanske varit årets släpp, men det blev det ju inte eftersom det inte var de förlängda versionerna. Andra utgåvor som gjort mig besviken är Mulholland drive och Donnie Darko.

Jag är inte klar med filmerna från 2010 ännu men de som stuckit ut är Fantastic Mr. Fox, Kick-Ass och Inception. Har annars sett mycket bra film i år och man bör väl inte ge sig in på att nämna några för man riskerar att missa andra. Men ändå, om jag spontant ska nämna några väldigt starka upplevelser av filmer jag inte tidigare sett så nämner jag Bronson, District 9, Lady Vengeance, The Road och Once upon a time in the West. Årets största filmprojekt var väl annars slutförandet av det om det första världskriget.

2011 då? Star wars kommer på blu-ray men som sagt ser jag inte särskilt mycket fram emot det. Annars är det faktiskt inte så mycket just nu som jag ser fram emot. Vilket snarare känns skönt med tanke på hur mycket jag ligger efter med förra årets inköp…

Inga kommentarer: