torsdag 17 juni 2010

Sherlock Holmes


Jag har ingen direkt relation till Sherlock Holmes mer än en högläsning av Baskervilles hund under lågstadiet. Plus att han ju är en så känd figur. Det är lite som med Alice i Underlandet, man känner till den men man har egentligen ingen aning. Piprökare, bra på att lägga märke till detaljer, lustig mössa och en medhjälpare som han brukar tilltala med ”Elementärt min käre Watson.” Eller? Jag har ingen aning?

Så jag vet inte hur mästerdetektiven i Sherlock Holmes (2009) förhåller sig till böckerna? Eller om det ens är en relevant fråga? Och om det är det, hur ser såna med mer kunskap än jag på den här filmatiseringen? Det enda jag kan säga är att jag inte får ut någonting av den här röran. Visst, Robert Downey Jr. är väl bra, det är han ju alltid. London på 1800-talet är läckert. Men sen? Det här är en fånig actionfilm som är på tok för lång. Jag förstår att den inte försöker vara seriös men jag begriper inte? Sherlock Holmes som komisk actionhjälte? VA? Men, som sagt, jag gör ju inga anspråk på att begripa Sherlock Holmes.

Som extramaterial medföljer några korta dokumentärer om filmen.

:-(

Inga kommentarer: