lördag 29 maj 2010

The Way of the Gun


Jag kan för mitt liv inte komma ihåg var någonstans jag blev tipsad om The way of the gun (2000)? Måste ha varit på en av alla dessa listor över 00-talets 100 bästa filmer som jag plöjde vid årsskiftet. Vilket är lite lustigt eftersom den inte alls platsar på min personliga lista.

Benicio Del Toro och Ryan Philippe spelar två misslyckade småskurkar som får för sig att kidnappa en höggravid Juliette Lewis. Det hela är lite oklart men det visar sig hur som helst att hon är surrogatmamma åt en superrik typ och det hela leder till utpressning. Haken är att den där typen är av den mer hårdföra sorten. Jakt och action följer.

The way of the gun är inte en särskilt bra film. Skådespeleriet är överdrivet på det där viset som kan funka om man exempelvis är Tarantino men här är det bara irriterande. Och det är noll kemi mellan huvudpersonerna. Å andra sidan är actionscenerna faktiskt riktigt bra och framförallt den väldigt blodiga slutscenen är riktigt läcker. Lite både och alltså.

Skivan innehåller osebara behind the scenes samt lika osebara promointervjuer. Finns även ett kommentarspår med regissören.

:-I

Inga kommentarer: