tisdag 27 april 2010

Brother's War


Som sagt, har varit sugen på andra världskriget ett tag... Hade köpt på mig Brother’s war (2009) för några månader sen vilket visade sig vara ett stort misstag! Filmen är en helt osannolik soppa. Det börjar med den obligatoriska scenen när en gubbe står och ser plågad ut. Eftersom man har sett Rädda menige Ryan förstår man att han varit med om något fasansfullt på just denna plats. Ett klipp senare är man tillbaka på platsen fast 70 år tidigare.

Såna här lågbudgetfilmer innehåller nästan alltid dataanimerade fordon men jag har aldrig sett det göras så dåligt som i Brother’s war. Jag har själv reflekterat över att eftersom det är så svårt att ha med riktiga stridsvagnar av rätt modell så borde dataanimationer kunna fylla den luckan. Vilket jag vidhåller även om dom i Brother’s war ser ut som ett dataspel. Jag överdriver inte. (Men dom har faktiskt fått igång en äkta Hetzer vilket är coolt och det enda undantaget.)

Skådespeleriet är överlag nästan parodiskt dåligt. Trovärdigheten är noll förutom i några få fall. Alla pratar engelska. Sen undrar man lite över den som skrev manus? Ok för att det är kul med nya grepp men... Brittisk förbindelseofficer hos ryssarna hamnar i trubbel och flyr. Han stöter ihop med en tysk soldat även han på flykt och eftersom min fiendes fiende är min vän slår dom följe och enas MOT ryssarna! Som är jätteelaka! Vilket dom på många sätt och vis var... Men att skildra britter OCH tyskar som goda och ryssarna som onda blir lite märkligt. Det låter som en av den där drömmarna som både Hitler och engelska fascister hade. Men för att komma runt det bruna har man kommit på att dom båda är frimurare, att det är därför som dom kommer överens så bra. Och då hajar man ju att tysken inte är nazist eftersom nazisterna ju förtryckte frimurare så alltså måste han vara en snäll tysk. Herre gud! Och ovan på allt detta får man även en totalt onödig och osannolik kärlekshistoria (inte mellan frimurarna alltså för det hade faktiskt varit underhållande).

Bildkvaliteten är väldigt märklig. Bilden i sig är väldigt detaljerad men bildkällan är otroligt suddig. Alltså får man skarp suddighet. Plus att den hackar konstant. Nu är såna effekter oftast något som beror på hårdvaran och inte på filmen. Men jag har aldrig sett en film hacka så mycket på min tv så jag är övertygad om att problemet i det här fallet ligger hos filmen. Avslutningsvis ska jag dock nämna en positiv sak: Ljudet. Ljudeffekterna är rätt bra och musiken faktiskt riktigt bra!

Jag gillar krigsfilm men det finns ingenting över huvudtaget som man kan få ut av Brother’s war.

:-=

Inga kommentarer: