tisdag 22 september 2009

Hellraiser


Hellraiser (1987) är en av mina absoluta skräckfavoriter och som det alltid är lika skönt att se om, eller snarare smärtsamt... Clive Barkers fantastiska sadorulle gör faktiskt ont att titta på, fortfarande. Filmen lider enormt av sin minimala budget men faktum är att den ändå är förvånansvärt storslagen. 80-talsskräck var ofta lite tramsig men det gäller inte Hellraiser vilket är anledningen till att jag fastnat för den. Här snackar vi pretentiöst tonfall!

Jag har dock inte köpt filmen trots att den nu finns i Blu-ray utan den här amerikanska utgåvan har jag lånat av TC. Orsaken är att jag inte kunnat bestämma mig för vilken utgåva jag ska köpa då det nämligen finns en kub-box där ute någonstans som jag nog vill ha... Har för övrigt en replika av boxen i trä och metall hemma... Och på DVD har jag den brittiska box-utgåvan med de tre första filmerna (Som jag för ett gäng år sen låste in mig en helg och såg dessa filmer inklusive Allt extramaterial och det enda (förutom vatten) som jag fick dricka var absint. En rätt märklig helg...)

Det är riktigt trevligt att se Hellraiser i Blu-ray även om det såklart inte handlar om någon sylvass bildkvalitet. Men det är helt klart ett lyft och det är kul att upptäcka nya detaljer! Utgåvan innehåller inget nytt extramaterial men jag hade inte sett intervjuerna som gjordes inför 20-års utgåvan som släpptes för några år sedan. (Fick något av en chock när jag insåg att den töntige pappan är samma skådis som spelar skurken i första Dirty Harry.)

Jag brukar gilla avancerade förpackningar men att den här framsidan glittrar känns helt fel. Hellraiser ska inte glittra, Hellraiser ska vara skitig och blodig. Och ”citatet” ”He’ll tear your soul apart” är ju bara uselt. För i filmen yttrar ju Pinhead: ”We’ll tear your soul apart.” Förvanskningen är bara ännu ett försök att få det till att Hellraiser handlar om Pinhead och försöka ignorera det faktum att han i den första bara är en liten bifigur (om än en väldigt cool sådan).

Hellraiser är som sagt en väldigt ojämn film som lider av sin budget. Men det är en fantastisk tilltalande historia och en total designmässig triumf. Det talas om att en nyinspelning är på gång och jag vet inte vad jag tycker om det? Jag är faktiskt rätt nöjd med originalet men visst kan det bli intressant.

:-)

Inga kommentarer: