onsdag 13 maj 2009

Noble Spirits


Den här har jag haft ögonen på i jag vet inte hur många år. Har avvaktat en prissänkning som kom först nu. Antar att det finns ett samband mellan sänkningen och det faktum att förpackningen bytts från en snofsig mörkröd variant med snirkliga guldbokstäver till denna ”fräscha” variant?

Hur som helst har det pratats om hur informativ Noble spirits är, om hur personalen på systemet använder sig av den i sin utbildning. Hur det ligger till med den saken vet jag inte men efter att ha sett filmerna känner jag mig inte så imponerad. Vad man bjuds på är en väldigt grundläggande presentation av tillverkningsmetoderna av cognac, rom och whisky. Varken mer, varken mindre. Har man dålig koll är det säkert en väldigt tydlig och förhoppningsvis intressant presentation. Men känner man till grunderna lär man sig inte så mycket.

Filmerna är kortare än en halvtimme styck så varför dom ligger på tre separata DVD-skivor är fullständigt obegripligt? Bildkvaliteten är dessutom fruktansvärd. Källan måste ha haft en väldigt låg upplösning för när man blåser upp filmen på en tv är konturerna taggiga av stora pixlar. Det ingår lite extramaterial som mest handlar om hur man arrangerar en provning.

Noble spirits är en välgjord och pedagogisk film för den som vill lära sig grunderna i cognac, rom och whisky. Och är man nyfiken på just det fyller den säkert sin funktion.

:-I

Inga kommentarer: