söndag 15 februari 2009

Hitman Hart - Wrestling with Shadows


Som väntat blev det en liten wrestlinghype i mitt huvud efter att ha sett The Wrestler. Såg dokumentären Wrestling with shadows på tv för ett antal år sedan och då hade jag ingen aning om händelserna den skildrar. Däremot orsakade den då en liten wrestlinghype för mig... Och härmed är den införskaffad!

Vad man än tycker om wrestling tror jag många kan få ut väldigt mycket av denna lysande dokumentär. Men att den blev så intressant var mest en slump. Det började med att man skulle spela in en dokumentär om dåtidens största stjärna, Bret Hart, om hans vånda mellan att överge WWF för WCW, om hur wrestlingen förändras i det att dom ”onda” blivit allt mer populära. Men utöver den berättelsen hamnade filmen mitt i en av de största skandalerna i wrestlingens historia och hade inte filmteamet uppmanat Hart att bära dold mikrofon hade ord fortfarande stått mot ord gällande vad som hände. Kortfattat: I en konspiration blev Hart lurad på sin titel i den händelse som fått namnet The Montreol screwjob. Jag rekommenderar att man ser filmen för att ta reda på hur det gick till och om inte annat finns nätet. Händelsen är minst sagt spektakulär.

Dokumentären är dock inte felfri. Den är vinklad och ledaren för konspirationen Vince McMahon framställs inte i sin bästa dager. Å andra sidan gör han inte mycket för att ändra på den osmickrande bilden av sig själv. Ett annat problem med filmen är att skildringen av en wrestlingkultur i förändring ibland känns lite väl förenklad.

Extramaterial består av en kort intressant intervju med upphovsmannen till filmen där han redogör för inspelningen samt vilket avtryck filmen och händelserna har fått.

:-)

Inga kommentarer: