fredag 9 januari 2009

The Godfather - The Coppola restaoration


Den här pjäsen dök upp för några månader sedan men jag har låtit den ta sin tid, jag ville inte missa något.

Men oj, var ska jag börja? Kanske med att jag såg Gudfadern för första gången på tv, den där versionen där man klippt ihop den första och andra filmen, som utspelar sig i kronologisk ordning och som dessutom innehåller bortklippta scener. Jag fastnade direkt. Sen har jag sett filmerna många gånger och äger dom på DVD. Tyvärr har kvaliteten varit sisådär så det är helt klart en lysande idé att släppa filmerna nu restaurerade både på DVD och Blu-ray!

Det är svårt att kommentera filmer som är så klassiska, för att inte säga mästerverk. Eller, jo, den första och andra ÄR de mästerverk som så ofta påstås. Berättelsen om familjen Corleones uppgång och fall är en fullständigt knäckande gripande historia. Vilket kan vara lite lätt att glömma. Filmerna är så djupt integrerade i vår kultur och har haft ett så enormt genomslag på framförallt genren i sig men även utanför att man kanske glömmer vad som finns bakom alla berömda citat och vad som blivit klichéer: Nämligen en otroligt väl berättad, spännande historia och ett smärtsamt familjedrama.

En kritik som ofta riktas mot Gudfadern är att den glamouriserar maffian och har för stort och romantiserande fokus på det här med vikten av familjen. Jag håller inte med. Visst ligger fokus på familjehistorien snarare än brotten men att det skulle vara romantiskt? Den andra filmen, som antagligen är den bästa, handlar ju om hur Micheal Corleone utvecklas till en totalt iskall person som faktiskt låter mörda sin bror. Och relationen med hans fru och hans syster ska vi inte tala om. Filmerna handlar snarare om hur han offrar sina familjerelationer för sin karriär. Och allt går ju faktiskt åt skogen till slut.

Hittills har jag egentligen bara berört de första två filmerna för visst är det så att den tredje är svagare. Men jag tycker ändå att det är en riktigt bra film! Jag kan inte begripa varför det slängts så mycket dynga på den i allmänhet och Sofia Coppolas insats i synnerhet. Visst, den sistnämnda är inte bra men SÅ sålig är den inte. Den lever inte upp till sina föregångare men hur skulle den kunna göra det? Jag tycker historien om Michael Corleones ånger och försök till botgöring och hela historien med korruptionen i Vatikanen är väldigt intressant.

Bildkvaliteten på filmerna varierar. Den tredje ser ok ut (men inte fantastisk) men tyvärr är jag besviken på de två första. I få scener känns det som att man tittar på HD. Antagligen går det inte att få bättre än så men det är ändå lite trist. Extramaterialet är dock helt fantastiskt! Till att börja med innehåller varje film ett kommentarspår med Coppola (dock inte nytt utan samma som på den gamla DVD-boxen). Ibland upprepar han sig och ibland tar han lite för långa pauser men med tanke på hur många timmar det handlar om är det ändå väldigt imponerande hur ofta det är så intressant att lyssna på! Det bästa är dock den fjärde Blu-ray skivan med extramaterial. Till att börja med innehåller den allt som fanns på den förra DVD-utgåvan vilket i sig inte var så lite. Men så ska det gå till när man släpper ut en box, inkludera rubbet! Framförallt innehåller den dock ett antal intressanta nyinspelade dokumentärer, i HD. Strålande! Förpackningen i hård kartong och text i relief är snygg även om den är lite väl klumpig eftersom den till skillnad från den amerikanska utgåvan innehåller fyra separata Blu-ray förpackningar.

Några av världshistoriens bästa filmer, i Blu-ray och med ett ton extramaterial. Behöver inte kommenteras mer än så.

:-D

Inga kommentarer: