söndag 26 oktober 2008

Låt den rätte komma in


Tyvärr är det omöjligt att ge Låt den rätte komma in en rättvis bedömning, att bara se den för vad den är. Detta av två anledningar. För det första: Boken är helt fullständigt fantastisk. Alltså, jag saknar ord för att beskriva hur perfekt den här, hur mycket den talar till mig. Filmen kan omöjligen leva upp till den. Eller? De förhandsrapporter som trillat in från USA de senaste månaderna där jag inte vet hur många gånger som ordet ”mästerverk” används har fått mig otroligt förväntansfull. Vilket i sig alltid tenderar att slå fel.

Men Låt den rätte komma in ÄR en väldigt, väldigt bra film! Det är otroligt tjatigt att konstatera att ”men den är inte lika bra som boken”, för det är den inte. Och som vanligt har man varit tvungen att hoppa över en hel del vilket man alltid måste när man översätter bok till film. Det är inget konstigt eller egentligen problematiskt. Vad som dock blir lite tråkigt är att man oundvikligen sitter och jämför, funderar på vad som saknas, vad som gjorts annorlunda och liksom lite glömmer bort den fantastiska filmen som det trots allt är. Det är lite synd.

För filmen är väldigt vacker, väldigt stämningsfull, bitvis obehaglig och dessutom väldigt välspelad. Och att de båda barnen fungerar så bra som de gör är ju en bragd i sig!

Så jag tänker se filmen för vad det är, nämligen en av de bästa vampyrfilmer jag sett och därför förtjänar den ett riktigt högt betyg!

:-D

Inga kommentarer: