lördag 24 maj 2008

Cassandra's Dream


Jag gillar verkligen Woody Allen och Manhattan och Annie Hall tillhör (föga originellt) mina absoluta favoritfilmer vilket gör att man ibland glömmer bort att han även har gjort mycket av tveksam kvalitet. Jag blev förvånad över när han relanserade sig via thrillern Matchpoint för några år sedan men den förra, Scoop, var väl dock sådär. Nu är han tillbaka med ännu en thriller a la Matchpoint.

Den här gången fungerar det dock inte särskilt bra. Ewan McGregor är bra vilket faktiskt även Colin Farrell är. Farrell brukar mest vara träig men när han får spela britt verkar det lossna. Och Tom Wilkinson är ju riktigt bra som vanligt. Tyvärr är storyn trist i största allmänhet och faktum är att Woody Allen inte alls lyckas med att få till en sån här film. Säger jag i bakvattnet av att han tidigare fått kritik för att upprepa sig för att sedan lyckas med Matchpoint... Jag vet! Men ändå, ett och annat är lite småkul men hans filmer mår nog oftast bättre av att hålla en lite högre intellektuell nivå då de annars riskerar bli precis så här platt och ointressant.

:-(

Inga kommentarer: