måndag 28 april 2008

The Stranger Inside - (Blu-ray)


Jag får lov att erkänna att mitt filmtittande numera delvis styrs av utbudet på Blu-ray. The stranger inside är t.ex. en sådan film som jag antagligen aldrig hade givit en chans om det inte vore för det ynkliga utbudet av Blu-ray på hyr. Och faktum är att detta i sig inte nödvändigtvis enbart är negativt, ibland kan det vara nyttigt att ”tvingas” se saker som man normalt skulle rata av ren rutin. Hur som helst visste jag inget om denna film annat än att den utgav sig för att vara någon slags uppdaterad Death wish fast med Judie Foster istället för Charles Bronson. Samt att originaltiteln är The brave one men att den på svenska alltså heter The stranger inside… Å ena sidan är det uselt att man byter ut titlar på det viset. Ok för att jag fattar att Stir of echoes behövde en ny titel på svenska, å andra sidan om man byter får man väl göra det till svenska i såna fall? The secret sense blev töntigt i det fallet. Men The brave one är ju inte ens en konstig titel så på sätt och vis är det extra irriterande att dom bytt ut den. Fast efter att ha sett filmen konstaterar jag att The stranger inside med tanke på filmens innehåll är en bättre titel…

Men nog om detta!

Filmen ÄR Judie Foster goes Deth wish. Typ. Fast väldigt seriöst behandlat. Det handlar inte om någon enkel vigilanterulle utan en problematiserande sådan. Jag gillar inte ordet ”stark” i filmsammanhang, men faktum är att den här filmen är just det. Det utvecklar sig till en intressant moralfilosofisk historia ang. begreppet hämnd och som en bonus är Jodie Foster väldigt, väldigt bra som den förvirrade hämnerskan.

The stranger inside har en väldigt naturlig look för att vara Blu-ray vilket känns helt rätt. Extramaterialet består av en dokumentär samt några borttagna scener.

:-)

Inga kommentarer: