söndag 16 september 2007

Videodrome


Ännu en knäpp film som TC tvångsutlånat till mig. Det är Cronenberg och med det följer som vanligt konstiga kroppsöppningar och en udda böjelse för kött i största allmänhet. Det är tidigt 80-tal, videon är på intåg och filmen säger en massa saker om mediet i sig, om konsumtion av sex och våld och ställer lite frågor om att leva sitt liv medialt kontra fysiskt. Frågor som idag är mer relevanta än någonsin. Det är välgjort och genomtänkt, men jag vet inte? Det är något med det här som aldrig riktigt tar tag i mig, det blir aldrig så tänkvärt och chockerande som det vill vara. Men visst, det är en välgjord och udda film.

Criterion ligger bakom utgåvan så på tekniska planet finns ingenting att klaga på. Bilden är sinnesjukt skarp för en film med över två årtionden på nacken! Utöver en otroligt läcker förpackning finns två kommentarspår och en bonusdisc med extra allt och på den hittade jag den verkliga juvelen i den här utgåvan: Ett tv-inslag från början av 80-talet där David Cronenberg, John Carpenter och John Landis diskuterar skräckfilm, censur, specialeffekter etc. Otroligt intressant! Men sammanfattningsvis kan man inte bli besviken på den här utgåvan om man gillar den här filmen. Haken är att jag inte gör det.

:-I

Inga kommentarer: