onsdag 7 mars 2007

The Texas Chainsaw Massacre - The Beginning - Untrated


Har aldrig varit det enorma fan av originalfilmen från 1974 som så många är, men visst gillar jag den och självklart står den i min hylla. Inte bara för att den är bra utan även av kulturhistoriska skäl: Just ”Motorsågsmassakern” lyftes mer än någon annan film fram i den moralpanik som kallades ”videovåldsdebatten” under 80-talet och har därför en plats i varje censurkritiskt hem i detta land. Vad gäller nyinspelningen från 2003 gillade jag den bitvis mer än originalet, ett påstående som jag vet skulle få många att skrika ”hädelse”. Så givetvis var jag tvungen att kolla upp denna prequel*. Eftersom jag lånade den av min kompis TC som köper i princip allt på R1 fick jag tillfälle att kolla in den en månad innan den kommer till Sverige på DVD, ha!

Grundstoryn är att ett gäng ungdomar åker i en van genom Texas, hamnar i huset där Letherface bor och avslutningsvis blir sågade i bitar. Låter en smula bekant... Det finns dock en stor skillnad mellan denna film och den förra, här ligger fokusen på Letherface och hans familj snarare än på tonåringarna. Vi får se Latherface födas och får i alla fall någon slags inblick i varför han blev den han blev. Man får även förklaring till varför familjen blivit kannibaler samt till ett antal andra saker från den föregående filmen knyts ihop. Frågan man måste ställa sig är dock om man verkligen vill få dom här sakerna förklarade för sig? Självklart har man funderat över dom, men det betyder inte att man nödvändigtvis VILL få veta. Vilket är den känsla som lämnade mig efter filmen, jag insåg att jag hade föredragit att få behålla mystiken. Så filmen blir rätt poänglös för mig. Däremot är det inte en dålig film. Den lyckas ganska väl med att fånga den obehagliga känslan från den förra, alla skådisar, både slemmiga skurkar och snygga tonåringar, är mycket bra, och det hela ser bra ut! Dessutom är den extremt blodig och är man inne på sånt lär man inte bli besviken. Själv känner jag mest oinspirerat ”jaha”.

Bildöverföringen väldigt bra. Extramaterial bestod av bortklippta scener, en minidokumentär och ett kommentarspår. Minidokumentären var halvintressant och det enda jag kollat upp.

:-|

* Det finns inget bra svenskt ord för prequel va? Om sequel heter uppföljare borde prequel rent logiskt sett kanske heta förföljare, men det blir ju inte så lyckat...

Inga kommentarer: