lördag 24 februari 2007

Snakes on a Plane


Har följt den här på avstånd ett bra tag och det har varit omöjligt att inte roas av allt runtomkring produktionen och det här med namnbytet som kom av sig efter en proteststorm på nätet som det roligaste av allt. Jag ville gilla den här filmen, inte för att jag trodde den skulle vara särskilt bra, men pga. titeln, pga. att Sam L. Jackson är cool, för att jag trodde att dom hade använt sig av b-filmsupplägget men gjort något mer utav det. Lite som med Tarantinos Kill Bill.

Jag blev besviken. För trots all hype är det bara en dum b-action. Punkt. Och då har jag från början köpt den dumma intrigen och de overkliga karaktärerna vilket är nödvändigt för att kunna få ut något av en sådan här film. Problemet är att det inte funkar ändå. Det blir aldrig spännande. Inte ens dom dataanimerade ormarna är bra gjorda, dom pendlar från ok till parodiskt. Kanske en del av problemet ligger i faktumet att jag gillar ormar och inte är ett dugg flygrädd? Men antagligen inte, den här filmens problem är att den är dålig. Det enda som räddar den från bottenbetyg är namnet plus några gags som faktiskt var rätt kul.

Bäst är antagligen extramaterialet. En dokumentär som följer internet-hypen var intressant även om den egentligen inte lyckas förklara varför det blev som det blev, en fråga som kanske är omöjlig att besvara? Till det kommer ytterligare några dokumentärer som inte säger så mycket. Bortklippta scener och kommentarspår orkade jag inte ta mig igenom.

:-(

Inga kommentarer: