onsdag 6 december 2006

King Kong - extended ed.


Till att börja med vill jag påpeka att jag är rätt sur över faktumet att det är andra gången i år som jag köper den här filmen. Räknar man in deluxeutgåvan av originalet från 1933 är det faktiskt tredje gången i år jag köper en King Kong film, men just den kanske inte riktigt har med saken att göra. Jag har inga problem med att en film släpps i ett standardutförande för att ett antal månader senare dyka upp i en deluxeförpackning så länge som man är tydlig med upplägget. Sagan om Ringen skötte detta föredömligt. När den släpptes på DVD gjordes det klart att detta var bioversionen och att en förlängd version med omfattande extramaterial skulle släppas x antal månader senare. Inga problem. King Kong är dock en helt annan historia för i alla fall jag hade inte någon aning om att den här deluxeversionen var på väg när filmen släpptes på DVD i våras. Snarare uppfattade jag det faktum att filmen då släpptes i en enkel utgåva med endast filmen och en dubbel som även innehöll extramaterial som att den sistnämnda var den deluxeversion av King Kong som skulle släppas, åtminstone för denna gång. Det faktum att jag kom över en supersnygg begränsad utgåva iklädd svart sammet fick mig knappast att tro annat...

Ett halvår senare kommer nu den feta versionen med extra allt. Även om jag, som sagt, är lite sur över att behöva köpa filmen igen så har surheten inget med kvaliteten på den här utgåvan att göra. Tvärtom, det här är nämligen utgåvan vi ville haft från början! Förlängd version av filmen kanske jag inte hade suktat efter, men å andra sidan - varför inte? Den stora poängen är dock allt bra intressant extramaterial vilket saknats hittills. Har hållit på och betat av de tre skivarna de senaste veckorna och det tar sin tid. Förutom filmen finns kommentarspår, en tre timmar lång dokumentär, 40-minuter bortklippta scener samt en del annat smått och gott. Dvs. precis det man förväntar sig av Peter Jackson och trots mina högt ställda förhoppningar blir jag inte besviken! Framförallt dokumentären var fängslande. Det spelar liksom ingen roll att filmen i sig inte är något mästerverk när man kan njuta av all den passion och kärlek som investerats i projektet bakom kulisserna. Även kommentarspåret med Peter Jackson och Philippa Boyens är värt att nämna. Det bjuds på en och annan intressant inblick och dessutom är dom måna om att försöka hålla sig till sånt som inte tas upp i dokumentärerna. Sådan hänsyn är man inte alltid bortskämd med.

Många tyckte att den ursprungliga filmen var för lång, så behövs verkligen en förlängd version där merparten av de nya scenerna består av nya monster-scener? Egentligen inte, men jag gillar det. Poängen med en film som King Kong att ju att man trots allt inte vuxit ifrån att det är fascinerande med monster och exotiska miljöer. Svårare än så är det inte. Och med tanke på det har jag absolut inte några till. Filmens andra akt, på Skull island, är otroligt läckert gjord med miniatyrlandskapen och dekorerna som ser så mycket bättre ut än dataanimationer eller för den delen riktig djungel. Något toppbetyg kan det inte bli eftersom filmen inte är något mästerverk. Men det ser väldigt bra ut, låter väldigt bra, är gjort med mycket kärlek och för den som är svag för cinéma fantastique är det den här den utgåva av King Kong man vill äga.

:-)

Inga kommentarer: