lördag 13 oktober 2018

Mary Magdalene


Mary Magdalene (2018) är en film som handlar om… Maria Magdalena! Jag är ingen expert på ämnet men det har ju genom historien funnits lite olika vinklar på hennes roll. I den här filmen får man inte möta ”Skökan” och hon är inte heller Jesus hustru. Istället är hon en av lärjungarna, i alla fall i praktiken. Maria spelas av Rooney Mara och Jesus av Joaquin Phoenix. När det gäller filmer som skildrar Jesus tenderar det oundvikligen att bli kontroversiellt, men jag har inte hört så mycket om den här. Om det beror på att jag har dålig koll eller på att huvudfokus i Mary Magdalene inte ligger på Jesus vet jag inte?

Filmens tonfall är alvarligt och det vilar något nästan poetiskt över dialogen och landskapsvyerna. Onödigt pretentiöst tycker säkert en del… men ett sådant anlag ligger väl rätt nära till hands med tanke på materialet. Själv tycker jag filmen är rätt småtrevlig.

Extramaterialet består av ett par korta rätt ointressanta dokumentärer.

:-)

Inga kommentarer: