fredag 10 augusti 2018

Ingmar Bergman


Jag har beslutat mig för att göra en djupdykning i Bergman. Exakt hur avgränsningen ska se ut vet jag inte? Jag vet dock två saker: Jag kommer inte att se allt. För det andra kommer det inte vara helt kronologiskt. Möjligen hade det varit bra att börja på 40-talet och arbeta mig framåt… men jag känner inte för det. Så istället börjar jag mitt i smeten, i mitten av 60-talet och tar det därifrån och så får vi se vart jag hamnar?

Varför Bergman? Är man det minsta intresserad av film och dessutom på köpet råkar vara svensk behöver frågan inte ställas. För mig personligen känner jag att även om jag sett en del av dämonregissören så finns det på tok för mycket som jag inte sett. Eftersom jag dessutom gillar Bergman finns liksom inga ursäkter eller motstånd mot att göra denna bildningsresa!

Inga kommentarer: