söndag 27 oktober 2013

Rovdjuret - ultimate hunter edition


Efter att ha sett om The Terminator tyckte jag att det var lika bra att klämman en annan gammal klassisk 80-tals Arnold: The Predator (1987). Återigen pratar vi om en av DE DÄR filmerna som haft en enorm inverkan på min filmsmak. Att den sen kanske inte håller riktigt samma kvalitet som film betraktat är en bisak. The Predator är i grund och botten en bombastisk, korkad actionrulle. Något som jag normalt inte är så förtjust i. Men jag är väldigt förtjust i The Predator. Visst spelar nostalgi in här, det är ofrånkomligt. Men det är faktiskt inte bara det utan filmen har vissa kvaliteter. Djungeln är väldigt stämningsfull. Designen på monstret är oförglömlig. Och framförallt: Dessa men on a mission är nästan samtliga sjukligt karismatiska! Extra karismatiska för en pojke i yngre tonåren, självklart. Men ändå.

Tyvärr är bildkvaliteten inte så bra som man hade hoppats. Extramaterialet får knappt godkänt. Ett kommentarspår med regissören som delvis är informativt, delvis rätt segt. Samt några korta dokumentärer som förvisso är bra men är gamla och överlyfta från DVD-utgåvan. En petig kommentar om omslaget: Motivet är förvisso läckert, men för mig känns det fel att det går i blått. Predator har alltid varit väldigt grön för mig.

:-)

Inga kommentarer: