fredag 23 november 2012

Vampyrfilm


Jag gillar vampyrfilmer! Av någon anledning har jag köpt på mig rätt mycket film och jag har planerat att det ska vara mitt nästa stora filmprojekt. Men jag bara skjuter och skjuter på det, antagligen för att det har blivit så stort. Tänkte att jag skulle passa på att dra igång det nu i höst men nu har det har nästan hunnit bli vinter... Så nu är det dags! Jag har upprättat en lång lista på ett gäng filmer som jag siktar på att beta av. Antagligen blir det inte alla och jag får se hur länge jag håller på?

Utgångspunkten är att se filmer i kronologisk ordning utifrån inspelningsår men det är inget jag kommer att följa slaviskt. Filmer jag inte kommer att se är Twilight (eftersom jag inte gillar pryda tonåringar), Blade (eftersom jag inte gillar action) och Underworld (eftersom jag inte gillar uppföljarna). Filmer som jag heller inte kommer att se är sådana som jag redan skrivit om här, det vill säga: Min absoluta favorit Bram Stoker’s Dracula samt den fantastiska Interview with the Vampire. ”Nosferatufilmerna”: Nosferatu, Nosferatu – Phantom der Nacht samt Shadow of the Vampire. The Horror of Dracula som är den första filmen med Christopher Lee som Dracula. De tramsiga The Lost Boys samt I am Legend (som enligt vissa är en vampyrfilm men enligt andra inte är det). Den moderna 30 Days of Night. De ryska Night Watch och Day Watch samt den svenska och amerikanska Låt den rätte komma in och Let Me In.

Inga kommentarer: