onsdag 4 augusti 2010

American Psycho - uncut version


American psycho (2000) är en av mina favoritfilmer från förra årtiondet! Men frågan är om den hade varit det om man hade läst boken innan, vilket jag alltså inte hade (och inte har gjort sen heller). Vilket kanske var lika bra? ”Filmen var bra men inte lika bra som boken” är ju en sliten klyscha. Men hur ofta hör man någon säga ”Boken var bra men inte lika bra som filmen”? Så det kanske är bättre att se filmen innan man läser boken? Då slipper man störa sig på allt som saknas och när man sen läser boken blir det ett bra komplement med utfyllnad. Eller?

Hur som helst. American psycho är en fantastisk film! Bale är otrolig som psykopaten Bateman och omges av en oerhört vass ensemble. Filmen lyckas på samma gång vara satirisk, humoristisk, obehaglig och estetiskt vacker. American psycho är en sån där film där det inte finns någonting att klaga på (såvida man inte läst boken då...)! Om det var ett tag sen du såg den är det dags att se om den för den är faktiskt SÅ bra, lite bättre än vad du minns!

Däremot den här utgåvan... Alltså, jag köpte American psycho på blu-ray av den enkla anledningen att jag vill äga mina favoritfilmer i HD. Bildkvaliteten är minst sagt dassig och det saknas extramaterial. Den här utgåvan kan därför inte få det betyg som filmen förtjänar. Och vadå "uncut version"? Jag har aldrig hört talas om en långfilm där klippning inte ingår i skapelseprocessen. Anledningen till att jag spelar dum är att jag irriterar mig på uttryck som inte betyder något i praktiken.

:-)

Inga kommentarer: