måndag 5 juli 2010

En enda man


Det roliga med En enda man (A single man) (2009) är att den finns. Att modeoraklet Tom Ford fick för sig att göra en film och att den blev bra. Alltid kul när något sådant oväntat sker.

Colin Firth spelar en homosexuell universitetsprofessor i 60-talets USA. Han har nyligen förlorat sin livskamrat i en tragisk olycka men fick inte komma på begravningen eftersom den endast var för ”de närmsta”. Filmen går mest ut på att Firth går omkring och är deprimerad i snygga miljöer. Fords modeanknytning är tydlig då kostym och rekvisita är väldigt läckra och stajlade. Firth är dessutom fantastisk i sin roll där han med mycket små men precisa gester visar prov på undertryckta känslor. Julianne Moore som spelar hans deprimerade och alkoholiserade vän är i vanlig ordning väldigt bra.

Vill inte avslöja slutet men jag konstaterar att trots det som sker har jag inte hört några anklagelser om att filmen skulle vara gubbsjuk. Vilket jag är övertygad om att det skulle ha skett om filmen handlade om en äldre man och en yngre kvinna istället för en äldre och en yngre man. Äh, nu har jag avslöjat det trots allt. Hur som helst, eftersom jag ofta tycker att dom som klagar på gubbsjuka mest av allt är tråkiga ska jag absolut inte sälla mig till den skaran. Inte den här gången heller.

Synd att det inte ingår något extramaterial. Det hade varit kul att höra hur Ford ser på filmskapandet.

:-)

Inga kommentarer: