torsdag 17 juni 2010

Den längsta dagen


Var ett antal år sedan jag såg Den längsta dagen (The Longest day) från 1962. Vill minnas att jag i och för sig gillade den men tyckte att den kanske var lite rörig och seg. Nu när den är släppt i blu-ray var det ett utmärkt tillfälle att se om den.

Jag förstår varför jag tyckte som jag gjorde när jag såg den första gången. Filmen är nämligen rätt rörig. Däremot har jag på senare år läst så pass mycket om D-dagen att det för mig inte blir svårt att hänga med vem som är vem i den enorma ensemblen. Och det får mig även att inse vilken fantastisk film det här är! Man får följa personer allt från den högsta militärledningen ner till meniga soldater. Från båda sidor. Filmen lyckas framgångsrikt kännas nästan som en dokumentär om denna gigantiska krigsoperation. Det hela blir nästan spännande även om man vet hur det slutar...

Vad gäller bildkvaliteten så har det varit lite kontrovers kring att man använt olika metoder för att digitalt sudda ut smuts och annat. Detta gör att den bitvis har en otrolig skärpa för att vara så gammal samtidigt som den nästan ser retuscherad ut. Jag tycker dock inte att det är något stort problem. Extramaterialet är omfattande. Kommentarspår dels med den ende av filmens tre (!) regissörer som fortfarande är i livet, dels ett med en professor i historia. Båda låter som att de skulle vara intressanta men faktum är att de är skittråkiga. Kunde inte lyssna klart. Utöver det medföljer en mängd dokumentärer som tyvärr verkar vara gjorda för amerikansk tv och som är svåra att stå ut med.

Att extramaterialet inte levererar är trist i sig men det viktiga är att det här är en riktigt bra mastodontfilm om ett ämne som aldrig upphör att fascinera och intressera!

:-D


Och därmed har den här bloggen kommit upp i 500 inlägg! Hurra! Och med tanke på vad som antyddes om min samling in det 400:e inlägget så lär det blir många fler framöver…

Inga kommentarer: