måndag 15 mars 2010

På västfronten intet nytt



Rullar vidare med första världskriget. På västfronten intet nytt, den världsberömda antikrigsromanen av Erich Maria Remarque har filmats 1930 och 1979 och tydligen kommer ännu en version i år. Jag har inte läst boken men väl sett de båda filmerna. Två filmer där man får följa tyska soldater som pratar engelska...


På västfronten intet nytt (1930)

Vad ska man säga? Har varit inne på det förr men jag har svårt för att se för gammal film. De enorma förändringar inom skådespeleri och teknik som skett lägger sig som ett filter över min bedömningsförmåga. När jag ser På västfronten intet nytt sitter jag mer och funderar över såna saker som att det i alla fall är talfilm eller att man i vissa scener använder en icke stationär kamera och undrar hur vanligt det var på den tiden?

Men visst är det fascinerande att filmen är inspelad så nära inpå det verkliga kriget. De svartvita bilderna känns av den anledningen något sånär äkta. Men jag har som sagt svårt att bedöma filmen rättvist.

:-I


På västfronten intet nytt (1979)

Rent storymässigt känner man igen mycket från versionen från 1930 i den från 1979. Det handlar om en tv-film så ibland ser det lite billigt ut. Men detta är ingen större fara. Tvärtom är det en välgjord och tänkvärd film! Nu brukar det ligga i sakens natur att första världskrigsfilmer ska vara extremt antikrig men det här är nog än av de mer utpräglade. Intet nytt men väl tänkvärt!

Bildkvaliteten på denna Blu-ray är faktiskt riktigt bra! Men jag undrar över formatet? Den är i widescreen men min DVD-version av filmen är i 4:3. Och eftersom det är en tv-film verkar originalet vara i just 4:3 vilket i såna fall innebär att bilden på denna Blu-ray är beskuren... Känns sådär även om det ser bra ut med widescreen. Men även längden på filmen förbryllar. Det finns lite olika långa versioner men enligt omslaget är den 2 timmar och 3 minuter lång (vilket även står på omslaget av DVD-versionen). Men den på Blu-ray visade sig i själva verket vara 2 timmar och 30 minuter medan den på DVD är 2 timmar och 2 minuter... Extramaterial saknas.

:-)

Inga kommentarer: