lördag 29 mars 2008

En vampyrs bekännelse


Köpte den här gamla favoriten för en spottstyver för minst ett år sedan och den har stått osedd i hyllan ett bra tag innan jag helt plötsligt fick för mig att tiden var inne. Var mycket inne på vampyrer i sena tonåren men vill minnas att jag var väldigt skeptisk till En vampyrs bekännelse innan jag hade sett den. Jag menar, dåtidens hunks nummer ett och två, Tom Cruise och Brad Pitt, i varsin huvudroll kändes illavarslande. Men ack så fel jag hade för filmen visade sig inte alls vara publikfriande.

Men faktum är att jag hade glömt bort hur pass bra den här filmen faktiskt är! Jag gillar hur dom inte verkar ha känt sig betvingade av konventioner utan helt enkelt har gjort en film som talar till den som gillar vampyrmyten och inte offrar onödigt mycket energi på att förklara hur det hänger ihop. Att det fungerar så bra beror såklart att det i grund och botten finns en väl genomtänkt bok där den här världen noggrant har konstruerats. Man får se glimtar av vampyrsamhället som existerar parallellt med den vanliga men man får aldrig se för mycket av det. Sen är det väldigt befriande att se en film som utöver att vara sofistikerad, otroligt vacker, sexig, bitvis väldigt våldsam och som dessutom berör extremt tabubelagda frågor. Undrar om jag inte rankar En vampyrs bekännelse som nummer två vad gäller vampyrfilmer, näst efter Bram Stoker’s Dracula då givetvis. Min enda invändning är egentligen Brad Pitt. Jag har egentligen inget emot honom och för det mesta är han mycket bra och dyker dessutom oftare än inte upp i bra filmer. Men man måste komma ihåg att så inte alltid har varit fallet och En vampyrs bekännelse är faktiskt från 1994 vilket var en annan tid. Brad Pitt var då en Hollywood pretty-boy som gjorde dåliga filmer och tyvärr känns han mest stel här. Tom Cruise är dock riktigt bra som den obehaglige Lestat och den då 12-år gamla Kirsten Dunst gör en kusligt mogen insats.

Bilden är faktiskt väldigt bra på den här utgåvan, skarp och naturlig. Framsidan utlovar "massor av extra material" men det var kanske lite att ta i. Vad som ingår var en dokumentär som är intressant men lite för kort samt ett väldigt intressant kommentarspår med regissören Neil Jordan.

:-D

Inga kommentarer: