måndag 11 februari 2008

Lord of the Rings - limited ed.


Den här har stått osedd i min hylla sen hösten 2006 eftersom jag varit ganska sur på den. Då, hösten 2006, behövde jag inom en relativt kort tid för fullpris köpa om både Lord of the Rings, Star Wars och King Kong på DVD. Just Lord of the Rings smärtade lite extra eftersom jag innan dess brukade framhålla den som ett mönsterexempel på hur man släpper DVD:er. Först kom bioversionen med lite tunt extramaterial och i samband med det var man tydliga med att det skulle komma en förlängd version med ett ton extramaterial ett antal månader senare. Att de förlängda versionerna var riktiga mästerverk och att extramaterialet var bland det mest fängslande jag någonsin sett medförde att jag utnämnde Lord of the Rings till mönsterfilm när det gällde DVD!

Så inte längre. De här nya ”limiterade” utgåvorna från 2006 innehåller både bio- och de förlängda versionerna vilket iofs. känns bra att ha även om jag inte kan se att man någonsin skulle vilja titta på dom kortare. Anledningen till att jag var tvungen att köpa var dock att dom innehåller nytt extramaterial och även om dom gamla förlängda innehöll ett material som både kvantitativt och kvalitativt borde räcka är jag så pass besatt av filmerna att jag vill ha allt. Tyvärr håller det här nya materialet en skiftande kvalitet. Visst finns en massa pärlor men på det hela taget är det lite segt. I princip består det endast av dokumentation från produktionen och har knappt några intervjuer. Varje film innehåller ungefär två timmar av detta lite ryckiga material. Irriterande är även att det nämnts att det här bara är en liten del av det material som finns och att man planerar att ha med mycket mer i en kommande box…

Totalt sett känns det här inte särskilt bra hanterat. De förlängda versionerna har fortfarande ett klart bättre extramaterial än dessa och det finns egentligen bara två orsaker till att man skulle köpa den här varianten. 1) Att man är lätt galen och inte kan leva utan allt som finns till Lord of the Rings. 2) Att man inte äger de förlängda och inte kan få tag på dessa. För filmerna i sig är ju fortfarande helt fantastiska och ett måste!

:-(

Inga kommentarer: