lördag 13 oktober 2007

En geishas memoarer


Åker till Japan om en dryg månad och tänkte komma i stämning genom att se lite film. Hade tänkte börja med Lost in translation, men den var uthyrd så det blev En geishas memoarer istället. Inte för att jag trodde att denna skulle vara så lysande men jag tänkte att den om inte annat kunde bjuda på lite snygga miljöer. Har inte läst boken så min bedömning av filmen sker enbart utifrån filmen som film betraktat, inte huruvida den matchar förlagan.

Ok för att jag hade anat oråd när jag hörde att det skulle vara en engelskspråkig film. Men att det skulle bli så dåligt hade jag inte förväntat mig. Men jag skyller inte på skådisarna. Att slänga in kinesiska, hongkongesiska och japanska skådisar med sina olika språkliga bakgrunder och varierande färdighet inom engelska som sen ska tala engelska med varandra bäddar inte för en trovärdig dialog. Vilket i sig kanske inte per definition behöver vara ett problem, men i det här fallet blev det så. Samspelet ger noll i trovärdighet. Tänk vad mycket bättre det hade blivit om man hade använt sig av en genomgående japansk rollbesättning som fick hålla sig till japanska. Men jag gnäller som sagt egentligen inte på skådisarna, som för övrigt är här hela bunten, dvs. Ziyi Zhang, Gong Li, Michelle Yeoh, Ken Watanabe etc. Dom gör så gott dom kan. Tyvärr blir det aldrig mer än Pretty Woman goes Kyoto. Plus snygga miljöer minus ev. charm. Det är så tomt, oengagerat och seeegt. Dessutom är det kryddat med lite härliga visdomsord som är så klyschiga att det luktar oscarspretentioner lång väg. Det enda positiva är att fotot bitvis är smärtsamt vackert. Framförallt ett antal scener som utspelar sig i japanska trädgårdar men även lite körsbärsblommor och snöfall (vilka utgör positiva klyschor!).

Ljud och bild finns dock inget att anmärka på. Men ska man tro de fyra medföljande dokumentärerna är en Geishas memoarer den största, mest fantastiska och bästa film som någonsin har gjorts. Ingen inblandat har varit med om något liknande. Jäääsp, otroligt sömnigt att behöva bevittna hur den helt orimligt höjs till skyarna.

:-(

Inga kommentarer: