söndag 24 juni 2007

Excalibur


Jag älskar riddare! Då och då tenderar jag att glömma bort det, men ända sedan jag var barn har jag tyckt att det är något obeskrivligt fascinerande med plåt och svärd. När jag fortfarande gick på dagis satt jag som klistrad framför tv:n när den tecknade versionen av Don Quijote sändes. Metaforen med väderkvarnarna gick mig dock helt förbi, jag var fullständigt nöjd med riddaren! Excalibur har jag inte sett på jag vet inte hur länge. Det måste ha varit över tio år sedan, när jag genomgick någon slags ”Kung Arthur-fas” och slukade det mesta i ämnet. Såg nyligen att Excalibur släppts på HD-DVD vilket fick mig sugen på att se om den.

Excalibur håller en väldigt ojämn kvalitet och många gånger känns det som att den lider av en på tok för liten budget för den här typen av storslagen film. Bitvis ser det väldigt billigt ut och känns som tv-film. Å andra sidan är vissa scener otroligt läckert komponerade och lyckas vara både vackra och mäktiga. Rustningar osv. är inte alls tidstypiska men precis som med 300 kändes det befriande med en ”historisk” film som struntar i det realistiska och istället bjuder på något som ser ut och känns bra. För Arthur-legenden ju är verkligen just det, en legend. Samma sak med dialogen som känns väldigt träig och oäkta. Men det är lite av poängen, det här är en saga, ingen diskbänksrealism och jag gillar att den tar sig på så stort allvar! Filmen är drygt två timmar men den känns inte lång, snarare tvärt om, jag vill ha mer! Jag älskar verkligen Arthur-legenden med den imponerande mängden karaktärer och deras inbördes relationer och det finns så mycket mer som man skulle kunna ha klämma in. Trots det är det viktigaste med och Excalibur måste betraktas som en värdig representation av Arthur-legenden. Synd bara att budgeten inte var lika hög som manusets kvalitet.

Trots att Excalibur är en kultrulle av rang finns ingen värdig version på DVD. Den här utgåvan från 2000 är den enda som finns och är ett direkt hån. Bilden är dålig (även om just den kanske inte går att förbättra så mycket eftersom Excalibur är en lite ”suddig” film), 5.1 ljudspåret är ett rent skämt och dessutom finns inget extramaterial. Tydligen finns ett kommentarspår på HD-DVD utgåvan, men i övrigt verkar man inte ha lagt ner någon vidare energi på den utgåvan heller, så jag antar att en schysst DVD-utgåva med extra allt är väldigt avlägsen. Den tekniska kvaliteten gör att betyget blir ett snäpp sämre än vad filmen i sig förtjänar.

:-|

Inga kommentarer: