söndag 1 april 2007

Departed


Nej, jag har inte skaffat en HD-DVD spelare och nej, jag har inte ens sett filmen i HD. Den här utgåvan är en sån där märklig hybrid som innehåller både HD- och vanlig DVD-version. Vad gäller själva filmen har den ju varit väldigt uppskriven och det är svårt att inte gilla Scorseses maffiafilmer i allmänhet. Med andra ord var mina förväntningar höga.

Jag vet inte om det åter igen är förväntningarna som spelat mig ett spratt? För även om jag tycker att filmen i stort sett var bra, så hade den ett antal brister: Det första problemet, och det här trodde jag inte att jag skulle säga, är Jack Nicholson. För han är här nämligen på tok för mycket just Jack Nicholson. Det går inte att se att det finns en roll där bakom, det enda jag ser är Jack Nicholson. Problem nummer två är Mark Wahlberg, som inte känns ett dugg trovärdig. Det har inte att göra med att rollen är lite överdriven, det är ingen hyperrealistisk film, problemet är att Wahlberg inte är rätt person för rollen. En tredje invändning är att det känns lite väl… överdrivet att alla pratar med MER eller mindre irländsk brytning. Självfallet är det en ingrediens som skapar atmosfär och jag tycker inte att allt måste vara hyperrealistiskt, jag tycker bara att man gått lite över gränsen. När jag nu inser att jag har spenderat större delen av recensionen på att gnälla känns det orättvist, för det är en bra film. Bristerna till trots är det en spännande, överraskande och har en intressant story och är absolut sevärd! Det är en bra film, varken mer, varken mindre.

Det påstås att bildöverföringen är bra. Det kanske den är, men jag tycker ändå att bilden ser väldigt dassig ut, vilket antagligen är någon slags stilistiskt grepp. Är rädd att jag inte kollat upp extramaterialet.

:-)

Inga kommentarer: