söndag 29 oktober 2017

Blade Runner 2049 (3D)


Blade Runner från 1982 är i princip en fullständigt ”perfekt” film. ”Perfekt” betyder inte att det är en film helt utan brister, för det har den. Istället ska ”perfekt” tolkas som att filmen är så egensinnig och tydlig och att den inom den fyller ut den till 100% lyckas fylla ut ramar de ramar som omgärdar den. Blade Runner är vad den är och kan inte bli mer än så, den är fullkomlig och saknar inget. Vilket i sig betyder att en uppföljare är totalt onödig. Inför Blade Runner 2049 har jag av den anledning känt ett stort ointresse.

De goda nyheterna är att Blade Runner 2049 faktiskt är bra! Den är inte ”perfekt”, vilket hade varit en omöjlighet, men den är som sagt bra. Stil och det visuella är en otroligt viktig del hos originalet och här levererar uppföljaren verkligen. Att benämna en film som ”snygg” blir ofta fantasilöst men jag kommer inte på något bättre ord. Blade Runner 2049 är skitsnygg, den kvalar in som en av de snyggaste sci-fi som någonsin gjorts! Storyn fungerar habilt och det krävs faktiskt inte så mycket mer än så. Det finns dock en sak som fungerar mindre bra, tyvärr. Nämligen: Harrisson Ford. I viss mån kan det vara en efterhandskonstruktion men den känsla som drabbar mig är att man inte har haft någon vettig idé kring hans roll men man har klämt in den ändå bara för att. Blade Runner 2049 hade varit en bättre film utan den omväg som storyn tar bara för att man promt vill klämma in Harrisson Ford. (En parantes: Det förekommer en oerhört snygg flaska Johnnie Walker Black vilken fick mig att tänka på när jag senast hade denna whisky hemma.)

Jag har alltså varit på bio, 3D bio närmare bestämt. Faktum är att Blade Runner 2049 sannolikt har de bästa 3D-effekter jag någonsin sett! Bästa i avseendet att effekterna inte är överdrivna utan mer subtila. Jag hade heller inga problem med att läsa texten, vilket jag brukar ha på 3D-bio. Vad detta kan bero på vet jag dock inte?

:-)

torsdag 19 oktober 2017

Split

 
Med tanke på att antalet filmer man har utrymme att se är begränsat bör man verkligen ifrågasätta rimligheten i att ge M. Night Shyamalan sin dyrbara tid. Filmer som The Happening och The Visit går liksom inte att ursäkta. Därför är det imponerande att TC lyckas tvångsutlåna Split till mig och att jag faktiskt tog mig tid att se den…
 
Tre flickor blir kidnappade av en psykopat och hålls instängda. Som med alla hans filmer finns en tvist. Denna kommer dock rätt tidigt så det blir aldrig en sån där tröttsam aha!-upplevelse. Det hela handlar om split personality, därav titeln. På extramaterialet säger Shyamalan något i stil med: ”Det här är den första filmen som ställer frågan: ”Om en personlighet hos en person med multipla personligheter har en superkraft, besitter då även övriga personligheter denna kraft?” Tja, en anledning till att just det temat inte har utforskats på film tidigare kan ju vara att det är en totalt ointressant fråga… Men man behöver inte vara onödigt hård mot Split. Jämfört med kalkonerna jag nämnde i inledningen är Split faktiskt helt ok, bitvis är den faktiskt ganska spännande och James McAvoy som spelar ”skurken” är onekligen en mycket kompetent skådespelare.
 
Extramaterialet består av några dokumentärer på totalt ca: 20 minuter samt några bortklippta scener.
 
:-I

tisdag 17 oktober 2017

Kong – Skull Island


Även om Peter Jacksons King Kong är full av mindre lyckade idéer är jag ändå rätt svag för den. När jag först hörde talas om Kong – Skull Island trodde jag att det var någon slags uppföljare till King Kong. Så är inte fallet. Kong – Skull Island (2017) är snarare en film som utspelas i ett parallellt universum, där Kong aldrig togs till New York på 30-talet utan istället upptäcks på 60-talet. Filmen utspelas mitt under ett pågående Vietnamkrig vilket sätter en stark prägel. Några forskare eskorteras av en grupp militärer (samt en krigsfotograf) till ön. Vad som händer där är ganska uppenbart. Dom stöter på en massa monster och dom stöter på Kong. Utan att avslöja för mycket gillar jag tyvärr inte designen på monstren överlag. Man har medvetet försökt göra något nytt (dvs. ingen t-rex) vilket jag kan förstå. Trist att resultatet blev… just lite trist. I sin genre får Kong – Skull Island godkänt. Bortsett från bristande design på monstren är den bitvis riktigt läcker och Kong själv fungerar utmärkt.

Kommentarspåret med regissören är väl värt en genomlyssning då han utförligt presenterar idéerna bakom. Dessutom ingår korta dokumentärer på totalt en knapp timme.

:-I

måndag 16 oktober 2017

King Arthur – Legend of the Sword


Även om Excalibur från 1981 har sina skavanker är det en film jag avgudar. Blev därför lite intresserad när jag hörde talas om King Arthur – Legend of the Sword (2017) blev jag helt klart nyfiken. Legenden om kung Arthur i en modern tappning skulle väl inte kunna bli fel? Hajade till lite när jag upptäckte att Guy Richie står för regin men jag var helt klart villig att ge den en chans.

King Arthur – Legend of the Sword är en film som gör mig fruktansvärt irriterad. Hade den bara varit dålig hade det varit lättare att avfärda och gå vidare. Haken med King Arthur – Legend of the Sword är att den innehåller en mängd coola idéer. Det England som filmen utspelas i är riktigt läckert! Jag älskar historiska filmer som är medvetet anakronistiska i sig. I just det här fallet beror det väl dessutom på att om legenden om Riddarna av Runda bordet inte riktigt går ihop om man ska försöka placera den i en korrekt historisk miljö. King Arthur – Legend of the Sword har därför skapat en egen version av det medeltida England som jag, som sagt, gillar skarpt! Historiskt var ju förvisso romarna uppe i England men här har man förstärkt den aspekten och Londinium är en stor romersk stad. Magikerna har sitt samhälle och har avlat fram jättelika elefanter som används i striderna. Det låter kanske lite fånigt men det är riktigt läckert. Design och rekvisita är generellt riktigt coolt.

Så varför är jag irriterad? För att man har fundamentet till en potentiellt riktigt cool film och sen slarvar man bort den. Filmen är fylld av rapp och ”rolig” dialog. Det är rock n’ roll liksom. Man ser framför sig hur producenterna krävt ett modernt och actionfyllt tonfall. Som samtidigt känns väldigt snäll när det gäller våldet. Man försöker tilltala så många grupper som möjligt men resultatet är en film som sannolikt inte tilltalar någon. (En parantes är att Micke Persbrandt dyker upp som vikingakung.)

Extramaterial är på en timme och en kvart och är relativt sevärt. Den där Guy Richie framstår som en rätt lustig typ minst sagt.

:-(

onsdag 4 oktober 2017

Gold


Gold (2016) baseras på en verklig historia. Matthew McConaughey spelar (fantastiskt bra!) en alkoholiserad skumraskig geolog. Som i en dröm får för sig att borra efter guld i Indonesien. Dramatik uppstår vilket leder till en brottsutredning. Det låter möjligen inte jättespännande men det är faktiskt underhållande. Möjligen dels för att ämnet (guld) är fascinerande i sig, men även för att det som sagt handlar om verkliga händelser.

Det medföljer ett kommentarspår med regissören som är väldigt inriktat på filmtekniska frågor såsom val av linser och dylikt. Det ingår även några korta dokumentära klipp.

:-I

tisdag 3 oktober 2017

High-Rise


 High-Rise (2015) var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Jag hade förväntat mig ett brittiskt gangsterdrama men High-Rise visade sig vara… sci-fi. Utan att utspelas i framtiden (utan på 70-talet) och utan fantasieggande tekniska prylar. Kan man då ens tala om sci-fi? Kanske inte, men filmen är en dystopi och har något fantasy-aktigt över sig. Inser att jag uttrycker mig flummigt men det blir inte bättre än så…

High-Rise utspelas i ett stort lägenhetskomplex där det uppstår ett eget mikrokosmos där en konflikt mellan de undre och övre delarna spårar ur. De rikaste bor högst upp så det uppstår en ren klasskamp. Man kan gissa att storyn försöker sätta fingret på större sammanhang. Framförandet är dock rätt rörigt och det visar sig att det finns en roman i botten, ett faktum som rätt ofta leder till röriga filmer. Som film betraktad vill High-Rise vara väldigt smart. Med kameraåkningar, musik, klippning. High-Rise är väldigt speciell. Jag kan tänka mig att man avskyr den men jag kan också tänka mig att den får kultstatus i framtiden. Detta till trots så ställer jag mig någonstans i mitten.

Extramaterialet är blott 5 minuter.

:-I