lördag 13 juni 2009

Valkyria


Konstaterade för ett och ett halvt år sen att Hollywood-versionen av von Stauffenbergs öde var på gång. Nu har den äntligen anlänt i digital form!

Valkyria (2008) blir automatiskt en film som jag har svårt att förhålla mig neutralt till då mitt historieintresse sätter käppar i hjulen. Av extramaterialet framgår dock tydligt att ambitionen inte var en historielektion, inte att till 100% försöka återskapa vad som hände utan att just göra en ”film baserad på verkliga händelser”. Den tydligheten är befriande. Man har kastat om både små och stora händelser för att det ska passa bättre som film och man erkänner detta.

Det är ganska lätt att förstå att man känt sig tvungna att göra så mycket som möjligt för att få in spänning eftersom det handlar om en historia som alla på förhand vet hur den slutar. Och även rent dramaturgiskt är det inte någon höjdare: Några försöker mörda Hitler, dom misslyckas och blir avrättade. Punkt. Personligen ser jag gärna en sån film men för en bredare publik kan det absolut framstå som lite svårsmält. Just därför är det kul att Valkyria lyckas rätt bra som film. Det finns en spänning och en skön puls och det är med tanke på förutsättningarna bra jobbat!

Mindre roligt är att språket är engelska, det förtar. Men om man nu ska prata engelska så kunde man inte ha hittat en vassare rollbesättning. Halva gänget från Conspiracy är på plats och vad sägs dessutom om Terence Stamp, Bill Nighy, Tom Wilkinson och Eddie Izzard (!). Tom Cruise icke att förglömma som i vanlig ordning levererar och för övrigt spelas hans hustru av den holländska puddingen Carice van Houten som hade huvudrollen i Black book.

Måste jag välja föredrar jag dock den tyska versionen Stauffenberg, som på svenska begåvades med den töntiga titeln Attentatet mot Hitler. Autenticiteten med språk och ambition gör den filmen mer sevärd. Vad Valkyria dock har jämfört med Stauffenberg är en budget. Det märks. Här ligger min behållning av Valkyria, denna orgie i flygplan, bunkrar, kragspeglar och axelklaffar är en ren fröjd för mina ögon! Att dom har använt riktiga flygplan ger dessutom en helt annan känsla av autenticitet än de, numera, vanliga dataanimerade som även om dom är fotorealistiska ofta av någon outgrundlig anledning ändå inte känns äkta. För övrigt brukar jag som stridsvagnsfetischist redovisa hur det ser ut på den fronten när jag sett en andravärldskrigsfilm så... svaret är en orörlig Panzer IV som av någon anledning har dubbla larvband...

Bildkvaliteten på denna Blu-ray är superb! Man har jobbat mycket med ljudet för att skapa spänning och DTS-spåret är riktigt maffigt på sina håll. Ta luftvärnskanonen i scenen i Nordafrika som ett bra exempel. Extramaterialet är föredömligt med två kommentarspår, en tvåtimmarsdokumentär om det historiska fallet samt en handfull smådokumentärer, i HD! Det ingår även en sån där Digital copy-skiva med vars hjälp jag ska kunna se filmen på min dator, varför jag nu skulle vilja göra det?

Måste erkänna att jag ändå blev lite besviken första gången jag såg Valkyria, jag hade hoppats på lite mer fakta och lite mindre film. Men efter att ha sett om den (med kommentarer alltså) och funderat lite har jag ändrat uppfattning en smula.

Valkyria ÄR ”Stauffenberg – The Hollywood version” och det är faktiskt inte så himla illa.

:-)

Inga kommentarer: